Ik vlieg even naar werk, doei

Het lijkt mij fantastisch, elke dag naar school te vliegen met een gyroplane. Een man die met zijn gyroplane elke dag naar zijn werk in Lelystad vloog werd opeens geweigerd bij het vliegveld in Lelystad door een nieuw besluit. Hij spande een kort geding aan om weer toestemming te krijgen om te landen in Lelystad met zijn mini helikopter.

In september 2016 werd een grasbaan bij het vliegveld gesloten, hier konden voorheen wel kleinere vliegvoertuigen landen. Dit was volgens de luchthaven in verband met de uitbereiding van de luchthaven en de vliegveiligheid noodzakelijk. Enkele kleinere voertuigen die een minimumsnelheid van 175 km/per uur en een naderingssnelheid van 101 km/per uur kunnen halen mochten voor het landen gebruik maken van de hoofdbaan.

Omdat de man naar Lelystad vloog en ook vaak tussen Nederland en België moest reizen voor zijn werk was er een spoedeisend belang, hierdoor was een kort geding toegestaan. In een kort geding neemt de rechter in korte termijn (binnen twee weken) door de spoedeisendheid een beslissing over de kwestie.

De rechter moest de belangen van de twee partijen afwegen. Het oordeel van de rechter is dat het niet voldoende duidelijk is waarom de mini-helikopter een veiligheidsrisico oplevert. Daarnaast voldoet de gyroplane aan de eisen (van minimum snelheid) om gebruik te maken van de hoofdbaan. Ook van belang is dat op andere vliegvelden met slechts één landingsbaan gyroplanes geen probleem vormen voor de veiligheid.

Hele uitspraak: http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBMNE:2017:277

Plaats een reactie